Penjagaan
kereta tidaklah sukar seperti yang disangka. Hanya dengan sedikit kesungguhan
dan perhatian mampu menyelamatkan kereta anda daripada masalah kecil yang boleh
membawa kepada masalah besar dan kos penyelenggaraan yang banyak jika
dibiarkan. Berikut adalah senarai beberapa perkara asas yang perlu anda tahu
mengenai penjagaan kereta:
1. Minyak enjin atau “minyak hitam”
Minyak enjin perlu diambil perhatian
untuk memastikan prestasi enjin kereta anda berada dalam keadaan baik. Pada
keadaan normal minyak enjin akan berwarna sedikit jernih macam minyak masak dan
parasnya pula merada pada paras garisan yang terdapat pada batang pencelup. Jika
paras minyak enjin kurang atau berwarna hitam maka boleh lah ditukar. Kos
penukaran biasanya dalam RM90. Namun harus diingat, kebiasaannya minyak enjin
perlu ditukar pada setiap 15,000km sehingga 20,000km.1. Minyak enjin atau “minyak hitam”
2. Timing belt
Part yang paling
penting dalam enjin ialah timing belt. Jika timing belt terputus enjin anda
boleh di overhaul secara keseluruhan dan kos penyelenggaraannya amat tinggi.
Jadi penting untuk menukar timing belt tepat pada masanya. Tempoh untuk tukar
bergantung pada jenis kenderaan namun biasanya setiap 60,000 km. Namun ada juga
kenderaan yang menggunakan timing chain dan ia tidak perlu ditukar.
3. Pam air / water pump
3. Pam air / water pump
Pam air biasanya
ditukar sekali dengan timing belt sebab pam air perlu dialihkan untuk membuka
timing belt di dalam enjin. Saranan agar pam air ditukar sekali bagi
mengelakkan kebocoran pada pam air.
4. Breake pad
4. Breake pad
Untuk
memeriksa keadaan breake pad anda boleh lihat pada paras minyak breake jika
anda membuka bonet depan. Pada keadaan normal paras minyak breake akan tinggi
atau penuh. Namun jika parasnya suda jatuh kepada minimum itu menunjukkan yang
breake pad anda suda haus dan perlu ditukar. Selepas ditukar paras minyak
breake biasanya akan naik dengan sendiri tanpa perlu ditambah.
5. Cecair penyejuk enjin
5. Cecair penyejuk enjin
Biasanya
disebut coolant. Cecair ini penting untuk memastikan enjin anda tidak overheat.
Penting untuk diperiksa terutamanya sebelum anda memulakan perjalanan jauh.
Pastikan tiada kebocoran pada tiub dan cecair coolant penuh. Anda digalakkan
pakai cecair coolant dan bukannya air paip. Air paip hanya akan menyebabkan
pengaratan dan takat didihnya rendah. Cadangan tukar coolant pada setiap 60,000
km.
6. Tayar
6. Tayar
Tayar anda perlu
dipantau dalam beberapa keadaan iaitu tekanan angin, allignment, dan bunga
tayar. Tekanan angin berbeza mengikut jenis tayar dan pastikan tekanan angin
pada tayar kereta anda menepati spesifikasi yang terdapat pada tayar tersebut.
Allignment tayar anda boleh rasa semasa memandu, jika kereta mudah menyerong
atau tayar cepat haus pada sebelah sisi itu tandanya allignment mempunyai
masalah. Tayar botak adalah bahaya untuk pemanduan kecuali anda seorang
drifter. Pastikan bunga tayar tebal.
7. Bateri
7. Bateri
Terdapat dua
jenis bateri kereta iaitu bateri sell basah dan sell kering. Untuk sell kering
cadangan perlu ditukar setahun sekali bergantung kepada jangka hayat bateri tersebut.
Manakala untuk sell basah pula pastikan anda rajin mengisi air bateri.
8. Wiper
8. Wiper
Untuk kereta
yang selalu parking tengah panas anda disarankan untuk menaikkan wiper agar ia
lebih tahan lama. Ini kerana cermin kereta yang panas boleh merosakkan getah
wiper menjadikannya keras dan rosak.
Harus diingat bahawa semua jangka waktu penukaran yang dinyatakan diatas hanyalah cadangan semata-mata bagi memastikan prestasi yang baik sepanjang masa. Anda tidak perlu terikat dengan cadangan tersebut.
Harus diingat bahawa semua jangka waktu penukaran yang dinyatakan diatas hanyalah cadangan semata-mata bagi memastikan prestasi yang baik sepanjang masa. Anda tidak perlu terikat dengan cadangan tersebut.
No comments:
Post a Comment