Wednesday, August 24

5 cara penjagaan kereta yang salah dan hanya mendatangkan kerugian kepada anda



Semua orang mahukan penjagaan yang terbaik untuk kereta mereka. Namun begitu, bukan semua cara penjagaan ini bertepatan pada tempat dan masanya. Lebih teruk lagi jika cara tersebut hanya membuat keadaan menjadi semakin buruk dan mendatangkan kerugian. Berikut kami senaraikan cara-cara penjagaan kereta yang anda rasa betul tapi sebenarnya salah.

#1: Tukar minyak enjin pada setiap 5,000km
Penukaran minyak enjin pada setiap 5,000km adalah sama sekali tidak tepat. Jarak perjalanan untuk menukar berbeza bagi setiap kenderaan dan jenis minyak yang dipilih. Jika anda membeli minyak enjin yang berkualiti maka anda boleh pergi lebih jauh sebelum perlu menukarkannya.

Formula pemprosesan yang berteknologi tinggi pada masa kini menjadikannya lebih tahan lama dan berkualiti. Dengan formula baharu, minyak enjin boleh bertahan sehingga 15,000km hingga 20,000km perjalanan. Tiada siapa pernah mengambil tahu akan teknologi ini namun itulah hakikatnya.

Walaupun begitu, menukar minyak enjin lebih awal tidak menjadi masalah. Tetapi ini akan mengurangkan penjimatan anda dalam penjagaan kereta.

#2: Panaskan enjin sebelum jalan
Ramai beranggapan bahawa perbuatan memanaskan enjin akan menghalang kerosakan pada enjin. Namun pada hakikatnya perbuatan ini tidak mendatangkan apa-apa kebaikan malah mengundang lebih banyak keburukan kepada enjin. Perbuatan ini hanya akan membazirkan minyak kereta dan menyebabkan komponen dalaman enjin seperti piston cepat rosak.

#3: Tambah minyak pembersih enjin untuk membersihkan bahagian dalam enjin
Tahukan anda, penghasilan minyak kereta diwajibkan untuk mematuhi polisi antarabangsa iaitu menambahkan detergen di dalam formula mereka bagi mengurangkan mendapan kotoran minyak di dalam enjin dan tangki. Polisi ini wajib dipatuhi oleh semua syarikat minyak dan tiada yang terkecuali.

Oleh itu, anda patut mempertimbangkan keperluan untuk menambah minyak pembersih ke dalam tangki minyak anda. Namun tidak salah jika anda berbuat demikian cuma tidak perlu terlalu kerap.

#4: Tune anjin dengan kerap
Perbuatan tune enjin tidak perlu dibuat kerap kali. Ini kerana bagi kebanyakan kereta pada masa kini aliran minyak dan angin dikawal sepenuhnya oleh sensor dan komputer kereta anda.

Sistem kereta juga sentiasa melakukan pemeriksaan pada kuantiti minyak dan angin yang masuk agar menghasilkan pembakaran yang optimum. Semua ini berlaku secara automatik. Oleh itu anda tidak perlu risau lagi mengenai tuning enjin anda.

Jika kereta lambat memecut cuba periksa spark plug terlebih dahulu sebelum meminta mekanik untuk melakukan tuning enjin.

#5: Penggunaan minyak oktane tinggi lebih baik untuk enjin
Minyak oktane tinggi sebenarnya tidak mendatangkan apa-apa kelebihan kepada enjin anda. Bezanya cuma harga minyak ini lebih mahal daripada biasa.


Kebanyakan kereta lumba menggunakan minyak oktane tinggi untuk prestasi yang lebih tinggi. Namun harus diingat, enjin pada kereta lumba tidak sama seperti kereta biasa. Ianya telah diubahsuai untuk tekanan dan pecutan tinggi. Bagi enjin biasa, prestasinya tidak banyak berbeza jika menggunakan minyak oktane tinggi.

No comments:

Post a Comment